Otsikko
8-vuotias tyttäreni tykkää jännitys- ja seikkailukirjoista. Kauhun ja fantasian/spefin vivahteet eivät haittaa myöskään. Etsiväkirjoista ei ole kiinnostunut…

Kysytty

Hei, 8-vuotias tyttäreni tykkää jännitys- ja seikkailukirjoista. Kauhun ja fantasian/spefin vivahteet eivät haittaa myöskään. Etsiväkirjoista ei ole kiinnostunut. Olisiko lukuvinkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itse pidin kovasti 2.-3.-luokkalaisille vinkkaamastani Johanna Sinisalon Möbiuksen maa -kirjasta. Siinä päähenkilö Pii löytää salaperäisen rannerenkaan, joka tempaa hänet huimaan seikkailuun tuntemattomalle planeetalle. Piin kohtaama "Schrödingerin kissa", kertoo, että Piille on varattu erityistehtävä planeetalla.

Anja Portinin Radio Popov on kiehtova kertomus 9-vuotiaasta Alfredista, joka elää käytännössä yksin, koska yksinhuoltajaisä on aina matkoilla. Salaperäinen lehdenjakaja, jota Alfred nimittää Hiippariksi, alkaa pudottaa postiluukusta muutakin kun päivän lehden: omenoita ja muuta syötävää. Alfred päättää ottaa selvää, kuka "Hiippari" on, ja päätyy salaperäisen auttajansa Amandan luo kodin lämpöön. Vanhan radiolähettimen löytyminen talon tavaroista innostaa Alfredia kokeilemaan omaa radiolähetystä. Unohdettuja lapsia on muitakin, ja juuri heille Alfred suuntaa lähetyksensä. Tärkeässä roolissa kirjassa ovat myös omenat ja vanha puuliesi, joka pitää talon lämpimänä.

Sari Peltoniemen Täältä minä karkaan alkaa surullisissa merkeissä. Joukko lapsia on majoitettu lastenkotiin, jossa he joutuvat raatamaan päivät pitkät siivoten ja muita taloustöitä tehden. Heidän vanhempansa ovat kadonneet, paenneet tai joutuneet vangeiksi vallankaappauksen jälkeen, koska he vastustivat uutta hallitsijaa. Leopolda on rohkea tyttö, joka päättää muutaman läheisimmän lastenkotikaverinsa kanssa karata ja lähteä etsimään vanhempiaan. Ulkona kaupungilla ja lastenkodin puutarhan labyrintissa pakenijoita vaanivat robotit ja hirviöt. Kuulostaako liian pelottavalta? Olen tätä vinkannut monesti 10-12 -vuotiaille, ja viidennen luokan lukupiirikirjana siitä kovasti pidettiin. Kannattaa ehkä itse silmäillä kirjaa ensin, mutta uskoisin, että kunnon seikkailua kaipaavalle 8-vuotiaallekin tämä olisi oivallinen kertomus. Jännitystä riittää, mutta turvallisesti päästään kuitenkin maaliin.

Kevyemmästä päästä hauska seikkailu on myös Peltoniemen Kissataksi, jossa Juho päätyy omenavarkaissa käydessään naapurin mummon ja kissojen puhutteluun. Kun alkusäikähdyksestä on selvitty, tule mummosta ja Juhosta ystävät, ja kissatkin alkavat luottaa Juhoon. Hän saakin kissoilta erikoisen tehtävän: on lähdettävä kuskiksi, kun kissat etsivät mummolle miestä. Kissoilla on omat salaisuutensa, jotka eivät avaudu kirjaa lukemattomalle.

Siri Kolun Villitalo-sarja on vauhdikasta fantasiaseikkailua juoksevien talojen maailmassa.

Suosittelen lämpimästi myös seuraavia: Tuutikki Tolosen Agnes ja unien avain ja Mörkövahti-kirjoja, Vuokko Hurmeen Kiepausta sekä Salla Simukan Sisarlaa. Katso Kirjasampon hylly Lukuhimon herättäviä lastenkirjoja Suomesta.