Olen useamman vuoden etsinyt erästä nuorena lukemaani lasten/nuortenkirjaa, joka kertoo Anouk (en ole varma nimestä?) nimisestä nuoresta tytöstä, joka asuu…

Kysytty

Olen useamman vuoden etsinyt erästä nuorena lukemaani lasten/nuortenkirjaa, joka kertoo Anouk (en ole varma nimestä?) nimisestä nuoresta tytöstä, joka asuu pienellä Kreikan saarella yksinhuoltajaäitinsä kanssa (tapahtumat sijoittuvat ehkä jonnekin 1950-luvulle, kirjassa ei koskaan kerrottu tarkkaa tapahtuma-aikaa). Tytön äiti on ammatiltaan ompelija, mutta vähävarainen. Kirjan alussa tyttö lähtee paimentamaan perheen vuohta ja tapaa rantakalliolla puhuvan delfiinin. Tyttö ja delfiini ystävystyvät ja delfiini opetta tytön uimaan. Jossain vaiheessa tyttö ja delfiini lähtevät läheiselle saarelle, jossa tyttö ystävystyy satyyrin ja muiden satuolentojen kanssa. Saarella mm. Tyttö ja tämän satyyriystävä varastavat hunajaa mehiläisiltä.

Kirja on ohut, ehkä 150 sivua pitkä ja pehmeäkantinen. Kansi on punainen ja siinä on kuvattuna vedessä oleva delfiini ja ruskeatukkainen tyttölapsi.

Olisi mahtavaa, jos kirja löytyisi tällä kuvauksella!

Vastaus

Vastattu

Kirja on Katherine Allfreyn Delfiinikesä, jonka on suomentanut Kaija Pakkanen ja kustantanut Otava. Kirjasta on kaksi painosta: vuoden 1978 ja 1963 painokset, ja näistä tuo jälkimmäinen on kuvaamasi ohut ja punakantinen nidottu versio. Kansikuvan näkee mm Kirjasammon sivulta
https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/delfiinikes%C3%A4

Päähenkilö on Andrula-tyttö, joka asuu kauniilla ja köyhällä Kalonysoksen saarella. Kirjan takakannen juoni vastaa muistikuvaasi.