Otsikko
12-vuotias lapseni on vihdoin löytänyt mieluista luettavaa Anniina Mikaman kirjoista. Kysyisinkin vinkkejä vastaavanlaisesta nuorten kirjallisuudesta. Lastani…

Kysytty

12-vuotias lapseni on vihdoin löytänyt mieluista luettavaa Anniina Mikaman kirjoista. Kysyisinkin vinkkejä vastaavanlaisesta nuorten kirjallisuudesta. Lastani innostaa Mikaman teoksissa erityisesti (Suomen) historian kerronta, joka yhdistyy upealla tavalla fantasiaan.

Vastaus

Vastattu

  Eva Franzin kirjat Osasto 23 (2019), Yön kuningatar (2021) ja  Ruukin salaisuus (2021) sijoittuvat Suomen historiaan.  Niissä on aineksia niin kauhu-, jännitys- kuin fantasiagenrestäkin ja ne sopivat hyvin varhaisteini-ikäisille.

Sari Peltoniemen fantasiakirjoissa sivutaan usein Suomen historiaa tai kansanperinnettä tai molempia.  Usein niissä kuvataan rinnakkaismaailmoita tai vaihtoehtoista historiaa.  Avaimenkantaja-sarjassa on kolme osaa: Taivazalan joutsen, Allmaan vaskitsa ja Vattenporin simpukka (2016-2018).  Kuulen kutsun metsänpeittoon (2011) ja sen jatko-osa Haltijan poika (2013) perustuvat suomalaisiin ja saamelaisiin kansanuskomuksiin.  Suomu (2007) ja Hämärän renki (2009) -kirjoissa kuvitellaan Suomelle vaihtoehtoinen historia.

  Timo Parvelan Sammon vartijat -trilogia Tuliterä, Tiera ja Louhi (2007-2009) ammentaa Kalevalasta ja siirtää sen tarinoita ja henkilöitä nykyaikaan.  Vaihtoehtotulevaisuudessa pohjoisissa maisemissa ollaan Magdalena Hain steampunk-sarjassa Kerjäläisprinsessa, Kellopelikuningas ja Susikuningatar (2012-2014).  Briitta Hepo-ojan Suomea lohikäärmeille ja Sydämiä seireeneille (2019-2020) ovat aika puhdasveristä fantasiaa.

  Maria Turtschaninoffin kirja Helsingin alla (2012) sijoittuu Suomeen ja Helsinkiin, mutta asuttaa ne myös maanalisella väellä.

  Teini-ikäisille lukijoille suunnattuja ovat Elina Rouhiaisen sarjat Susiraja (2012-2015) ja Väki (2017-2020)  ja Annukka Salaman Faunoidit-trilogia (2012-2014).  Ne sijoittuvat nykyaikaan, mutta niissä on aineksia kansanperinteestä.  12-vuotiaalle ne saattavat sisältää liikaa seksiä, väkivaltaa tai molempia.

  Historiallinen olo tulee myös Thomas Taylorin Aaveranta-fantasiasarjasta Malamanteri, Gargantis, Kammovarjo, Festergrimm ja Mermeduusa (2020-2023), vaikka tapahtuma-aikaa ei tarkkaan kerrotakaan.  Sarjassa tosin ollaan Britanniassa, joten Suomen historian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.  Samaten Derek Keiltyn kirja Will Gallows ja kärmesmahainen peikko (2022) on kyllä historiaan sijoittuvaa fantasiansekaista seikkailua, mutta tapahtumapaikka ei ole Suomi vaan Yhdysvaltojen villi länsi.

   Kirjat ovat lainattavissa Kuopion kaupunginkirjastossa.  Ne voi varata verkkokirjastossa kuopio.finna.fi tai kirjaston toimipisteissä.