Olen kuullut jostakin, että Lapin maakuntakirjastossa on aihepohjainen artikkelien leikekokoelma. Jos on, onko se netissä, vai voiko sieltä jotenkin muuten…

Kysytty

Hei!

Olen kuullut jostakin, että Lapin maakuntakirjastossa on aihepohjainen artikkelien leikekokoelma. Jos on, onko se netissä, vai voiko sieltä jotenkin muuten lainata.
Tarvitsen mahdollisia aineistoja kirjaani itävaltalaisten ja saksalaisten sotavankien paosta Muurmannin ratatyömaalta ensimmäisen maailmansodan aikana Ruotsiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapin maakuntakirjaston Lapponica-kokoelmassa Lappi-osastolla on laajahko lehtileikekokoelma 80-luvulta lähtien, osin 70-luvulta lähtien. Lisäksi on leikekirjakokoelma 60-luvulta lähtien mutta ei historian alalta.

Lappi-osastolla on tiedonhaun apuvälineenä edelleen myös (sähköisen rinnalla) vanha pahvikortisto jossa on kirjallisuusviitteet aihepohjaisesti 1970-luvulta lähtien.
60-luvun Lappi-viitteet ovat hajallaan maailmalla esim. erikoisbibliografioissa. Sitä aikaisemmat löytää Pohjois-Suomen bibliografia, osat 1-4 -kirjoista. Tämä on myös sähköisenä haettavissa osoitteessa: www.lapponica.net.

Lapponica-tietokanta sisältää Lappi-osaston kokoelmaviitteet, joitakin digitoituja (kokoteksti) vanhempia Lappi-kirjoja ja internetviitteitä.