Voisitko kertoa Niina -nimen ja Maarit - nimen historiasta ja alkuperästä?

Kysytty

Voisitko kertoa Niina -nimen ja Maarit - nimen historiasta ja alkuperästä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Molemmista nimistä on kerrottu jo aiemmin tässä palvelussa. Ne löytää kirjoittamalla arkistohakuun sanat 'niina etunimet' tai 'maarit etunimet'.

Tässä kuitenkin vielä tietoa nimistä.

Niina on suomalainen muunnos venäläisperäisestä nimestä Nina, joka on muunnos nimistä Annina ja Anninka, jotka puolestaan ovat Anna-nimen hellittelymuotoja. Anna-nimen lähtökohtana on hepreankielinen nimi Hannah, joka tarkoittaa armoa.
Toisaalta Nina (suomalaistettuna Niina) gruusialaisperäinen nimi, joka pohjautuu Niniven kaupungin kreikkalaiseen nimeen Ninos, assyrian Ninua, Nina.
Läntisessä kristikunnassa Niinaa on pidetty mm. Antonia- ja Christiane -nimisten pyhimysten nimien lyhentymänä.
Niina-nimi tuli Suomessa suosituksi 1970-luvulla. Almanakkaan se otettiin 1973. Nimipäivää Niinat viettävät 26.10.

Maarit on länsi- ja pohjoissuomalainen lyhentymä nimistä Margareta ja Margit. Nimeä on kuitenkin käytetty myös Marian kutsumanimenä. Margaretan ja Margitin pohjana on kreikan helmeä merkitsevä sana 'margareta'. Pyhä Margareta oli puolestaan marttyyri, joka surmattiin keisari Diocletianuksen toimesta 300-luvulla. Keskiajalla Pyhä Margareta oli yksi suosituimmista naispyhimyksistä.
Maarit-nimen suosio kasvoi nopeasti 1940-luvulla ja suosituimmillaan nimi oli 1960- ja 1970-luvuilla. Almanakkaan nimi otettiin 1950. Nimipäivä on 20.7.

Ajan tasalla olevat tilastot nimien määrästä saa Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelusta http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp

Lisätietoa voit hakea esim. vastauksen lähteenä käytetyistä kirjoista
Lempiäinen: Suuri etunimikirja. Wsoy, 1999.
Saarikallio-Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, 2007
Uusi suomalainen nimikirja. Otava, 1988.