Voinko käyttää haluamallani tavalla kirjaston kirjanäyttelystä ottamaani valokuvaa näyttelystä tiedottamiseen esim. kirjaston facebookissa tai vaikkapa…

Kysytty

Voinko käyttää haluamallani tavalla kirjaston kirjanäyttelystä ottamaani valokuvaa näyttelystä tiedottamiseen esim. kirjaston facebookissa tai vaikkapa lähikaupan ilmoitustaululla? Kuvassa näkyvät selvästi kirjan kannet. Entä voinko ottaa kirjaston lehtien kansista valokuvan ja käyttää kuvaa tiedottamiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellainen yleiskuva, joka ei keskity pelkästään kirjojen kansiin, tuskin voi olla jälkikäyttönsä osalta rajoitettu. Mitään tarkkoja määräyksiä tällaisesta käytöstä ei ole olemassa, mutta ainakaan tällaisen kuvan käytöllä ei rikota mitään selkeää lain kieltoa.

Yksittäisen lehden kannen valokuvaaminen on hiukan toinen asia. Kannen grafiikka on tekijänoikeuden suojaamaa, joten sen kuvaamisella ja käyttämisellä tietotuksessa täytyy olla esimeriksi sitaattioikeuteen nojaavia perusteluja. Pelkästään kuvituksena, koristeena, ei tällaisia kuvia saa ilman lupaa käyttää.

Mitä edellä on sanottu yleisestä näyttelykuvasta voidaan toki soveltaa myös lehtien kansiin, kun kyseesä on selkeästi yleiskuva, jolla on muu funktio kuin esitellä yksittäisiä kansia.

Heikki Poroila