Jos kirjoitan tekstin ja suunnittelen kuvituksen lasten kuvakirjaan, johon pyydän valokuvaajaa vain teknisesti toteuttamaan kuvien oton, onko oikeus kuviin…

Kysytty

Jos kirjoitan tekstin ja suunnittelen kuvituksen lasten kuvakirjaan, johon pyydän valokuvaajaa vain teknisesti toteuttamaan kuvien oton, onko oikeus kuviin minulla vai kuvaajalla? Voiko teoksessa olla maininta "kuvien suunnittelu NN, tekninen toteutus SS, teksti NN" Miten tekijänoikeudet ja palkkiot silloin jakautuisivat? Voinko tehdä kuvaajan kanssa sopimuksen, että hän saa tietyn summan kuvien otosta, mutta kirjan oikeudet ovat minulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuksiin liittyviä neuvoja kannattaa kysyä tekijänoikeusjärjestöistä.
Kuvasto ry on visuaalisen alan taiteilijoiden tekijänoikeusjärjestö. Kuvasto antaa tekijänoikeudellista neuvontaa. http://kuvasto.fi/tekijanoikeudellinen-neuvonta/
Sanasto on kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö. Tietoa tekijänoikeuksista Sanaston sivulla. https://www.sanasto.fi/tietoa-tekijanoikeuksista/