Olen kokeilemassa omakustannuskirjan kirjoittamista. Tarvitsen kirjaani varten muutamia valokuvia. Mistä voin ostaa kuvia, joita voisin käyttää kirjassa? Kyse…

Kysytty

Olen kokeilemassa omakustannuskirjan kirjoittamista. Tarvitsen kirjaani varten muutamia valokuvia. Mistä voin ostaa kuvia, joita voisin käyttää kirjassa? Kyse on 1910-luvun valokuvista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Noin vanhoja kuvia luultavasti löytyisi parhaiten museoiden kokoelmista, vaikka kuvien aihetta tietämättä asiasta on vaikea sanoa mitään kovin tarkkaa. Jos kyse on jostakin erikoisaiheesta, saattaa sitä varten olla omia hyviä kuvalähteitään. Pystyn kertomaan näillä tiedoin asiasta vain yleisellä tasolla.

Liikkeelle voi lähteä vaikkapa katselemalla Museoviraston kuvakokoelmia osoitteessa http://www.kuvakokoelmat.fi. Helsingin kaupunginmuseon kuva-arkistosta löytyy tietoa osoitteesta http://www.hel.fi/hki/Museo/fi/Palvelut/Kuva-arkisto. Suomen valokuvataiteen museon kokoelmista puolestaan voi lukea osoitteessa http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tietopalvelut/kuvapalvelut.

Viralliset arkistot perivät yleensä maksun kuvan luovuttamisesta, minkä lisäksi mahdollisesti myös tekijän edustajille pitää maksaa jotakin, jos kuva on vielä tekijänoikeuslain suojaama. Jos taas tekijän kuolemasta on kulunut 70 vuotta, teos on vapaasti käytettävissä. Valokuvilla, joita ei tulkita ns. teoskynnyksen ylittäviksi eli riittävän itsenäisiksi ollakseen taideteoksia, suoja-aika on vain 50 vuotta valokuvan valmistamisesta. Tekijänoikeuden suojasta vapautuneita kuvia voi esimerkiksi itsekin skannata vanhoista kirjoista ja käyttää oman teoksen kuvituksena kysymättä lupia keneltäkään, kunhan katsoo, että suoja on tosiaan rauennut.

Wikimedia Commons osoitteessa http://commons.wikimedia.org/wiki/Etusivu sisältää laajan valikoiman tekijänoikeuksista vapaita kuvia. Käytössä kannattaa kuitenkin olla tarkkana ja tutkia kuvasta annetut tiedot, sillä joskus joukkoon voi pujahtaa tekijänoikeuden yhä suojaamia teoksia.