Voinko käyttää verkkosivulla http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175903972911#.VvfPZqeLSUl olevaa Arto Paasilinnan kuvaa yläasteen…

Kysytty

Hei, voinko käyttää verkkosivulla http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175903972911#.Vvf… olevaa Arto Paasilinnan kuvaa yläasteen kirjaesittelyssä, jonka teen Arto Paasilinnan kirjasta Vapahtaja Surunen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kysymyksessä ei täsmennetä, millä tavalla tai tekniikalla kuvaa on tarkoitus käyttää, joudun seuraavassa tekemään joitakin oletuksia.

1. Tämän kuvan voi vapaasti näyttää esimerkiksi valkokankaalta osana tätä Kirjasammon sivua eli suoraan netistä heijastamalla näyttämällä. Oletuksena tässä on, että Kirjasampo on sopinut WSOY:n kanssa kuvan käyttämisestä (kuvaajan ja kustantajan nimi on mainittu kuvan alla).

2. Jos haluat liittää kuvan johonkin omaan PowerPoint-tyyppiseen esitykseen kuvitukseksi, sinun tulee pyytää kuvan käyttöön lupa WSOY:ltä. Kun kuva on tarkoitettu PR-tarkoituksiin, sen epäilemättä saa ongelmitta ja korvauksettakin.

3. Jos haluat liittää kuvan esimerkiksi netissä pysyvästi olevalle vinkkaussivulle, myös siihen täytyy pyytää lupa kustantajalta. Tällaisen pysyvän käytön maksuttomuus ei ole välttämättä enää itsestään selvää.

Syy kohtien 2 ja 3 luvanpyyntöön on se, että WSOY on todennäköisesti hankkinut kuvan käyttöoikeuden valokuvaajalta, jolla on kuvan tekijänoikeus. Kirjailijakuvan käyttöä on hankala perustella ns. sitaattipykälän avulla, koska kun esitellään kirjaa, ei kirjailijan kuvan esittäminen mitenkään auta hahmottamaan itse kirjan sisältöä. Sen sijaan katkelman kirjasta voi lukea tai julkaista sitaattipykälän nojalla.

Monilla oppilaitoksilla on valokopioimiseen ja nykyään ehkä myös verkosto kopioimiseen liittyviä sopimuksia, mutta niiden kattamasta kopioinnista on mahdotonta sanoa mitään yleistä, koska kaikki riippuu sopimuksen konkreettisesta sisällöstä. Perinteisesti niiden avulla on tehty mahdolliseksi valmistaa opetusta varten kopioita artikkeleista yms. Kysymyksen perusteella ei kuitenkaan voida tietää, onko tässä esittelyssä kysymys opettajan opetustoiminnasta vai kirjaston työntekijän valmistamasta esittelystä, jota ei ainakaan automaattisesti voi pitää opetustoimintana.

Heikki Poroila