Mitenkä voin tehdä ikkunakittiä?

Kysytty

Mitenkä voin tehdä ikkunakittiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Museoviraston sivuilta löytyy tällainen ohje:

Ikkunalasien kiinnittämiseen sekä huonekalujen ja lattianrakojen täyttämiseen tarvitaan öljykittiä.
Se valmistetaan vernissasta ja liitujauhosta. Peltipalaselle tai lasilevylle kaadetaan liitujauhoja, kasan keskelle tehdään kuoppa johon kaadetaan vernissaa ja ainekset sekoitetaan puulastalla taikinaksi. Pinnalle ripotetaan liitua ja taikina vaivataan käsin sitkeäksi. Liitujauhoa lisätään, kunnes saadaan tarpeeksi kova kitti.
Ohje on peräisin Marjatta Turkan Emännän kodinhoito –oppaasta sivulta 204 (julkaisija Maalaiskuntien liiton kirjapaino, 1949).

Samoilta sivuilta löytyy ohjeita myös vanhojen ikkunoiden korjaukseen:

http://www.nba.fi/fi/3_restmaailma