Voiko perustaa kirjaston järjestöön? Tekijänoikeuskysymykset ja lainaamisen laillisuus kiinnostavat

Kysytty

Voiko perustaa kirjaston järjestöön? Tekijänoikeuskysymykset ja lainaamisen laillisuus kiinnostavat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lukuisilla järjestöillä ja yhdistyksillä on Suomessa omat, myös lainaustoimintaa harjoittavat kirjastonsa, joten mitään lainsäädännnöllistä estettä kirjaston perustamiselle ei ole. Kirjastojen lainausoikeuden perustana on tekijänoikeuslain 19§, jossa mainitaan "Kun teoksen kappale on tekijän suostumuksella myyty tai muutoin pysyvästi luovutettu, saa kappaleen levittää edelleen" eli laillisesti hankittuja teoksia voi antaa asiakkaille kotilainaksi. Poikkeuksen muodostavat elokuvateokset ja tietokoneohjelmat, joita ei ilman lupaa voi saattaa lainattavaksi yleisölle. Tekijänoikeuskysymyksistä saa tietoa esim. Heikki Poroilan Tekijänoikeutta kirjastoille -verkkojulkaisusta http://www.kaapeli.fi/~musakir/copyright/etusivu.htm ja Opetusministeriön tekijänoikeussivuilta http://www.minedu.fi/opm/tekijanoikeus/index.html