Voiko kirjasto toimia elokuvan esittäjänä yleisölle muissa kuin kirjaston tiloissa (koulun auditorio, vanhainkoti...(mikäli esitys- ja laitoskirjasto-oikeus…

Kysytty

Voiko kirjasto toimia elokuvan esittäjänä yleisölle muissa kuin kirjaston tiloissa (koulun auditorio, vanhainkoti...(mikäli esitys- ja laitoskirjasto-oikeus siis on kirjastolla)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elokuvien esittämistä säätelee tekijänoikeuslaki, joka sallii teosten lainaamisen kirjastosta. Poikkeuksena ovat elokuvat ja tietokoneohjelmat, joiden lainaamiseen ja kirjastossa esittämiseen täytyy saada lupa. Käyttöoikeudet on määritelty kahdella tavalla: 1) lainaus ainoastaan yksityiseen kotikäyttöön ja 2) lainaus yksityiseen kotikäyttöön sekä esittäminen kirjaston julkisissa tilaisuuksissa sallittu. Käyttöoikeudet näkyvät yleensä videotallenteiden teostiedoissa huomautusalueella. Esim. kirjaston videon "Retkiä Ranskaan" teostiedoissa lukee: HUOMAUTUKSET Lainaus-, esitys- ja laitosoikeus. Sen sijaan kirjaston videossa "Grimmin satuja" teostiedoissa lukee: HUOMAUTUKSET Lainausoikeus. Siis kun elokuvalla ei ole kohdan 2 oikeutta, sitä ei saa esittää esim. kirjaston satutunnilla. Jyväskylän kaupunginkirjaston internet-sivuilla on maininta tekijänoikeusasiasta kohdassa Videot:
http://www.jyvaskyla.fi/kirjasto/kokoelmat/aineistonvalinta
Videokotelossa tulisi olla asiasta merkintä, jos sitä ei ole teostiedoissa.

Kirjastot.fi -sivustolla on tekijänoikeusasiaa: Kirjastot.fi > Kirjastopro > Tekijänoikeus. Sivulla voi myös lähettää kysymyksiä.

Heikki Poroila on kirjoittanut aiheesta kirjan "Tekijänoikeus ja kirjastot", BTJ Kirjastopalvelu Oy 2006. Kirjan pikaisella selaamisella ei löytynyt kohtaa, jossa olisi selitetty, voiko kirjaston esitys olla muualla kuin kirjaston tiloissa.