Voiko kirjastonhoitajaksi kouluttautua oppisopimuksella, jos on jo ylempi korkeakoulututkinto? Pitääkö kirjasto-ja informaatioalan aine-ja ammatilliset opinnot…

Kysytty

Voiko kirjastonhoitajaksi kouluttautua oppisopimuksella, jos on jo ylempi korkeakoulututkinto? Pitääkö kirjasto-ja informaatioalan aine-ja ammatilliset opinnot suorittaa yliopistossa vai voiko niitä suorittaa esim. Keravan ammattiopistossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomat uutisoi 23.12.2008, että "korkeakoulutetuille esitetään oppisopimuksen tapaista täydennyskoulutusta, jossa lisäoppi saataisiin työssä. Opetusministeriön työryhmän mukaan koulutus voitaisiin käynnistää jo ensi vuonna." Ainakaan vielä tämä siis ei ole mahdollista.

Yleisten kirjastojen kelpoisuusvaatimuksissa sanotaan kuitenkin, että "työhönottaja päättää, mihin tehtäviin, mille tasolle, millä kelpoisuudella ja millä nimikkeellä henkilö otetaan työhön. Mikään koulutustaso ei valmista kirjastonhoitajia tai kirjastovirkailijoita."
http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/?lang=fi

Kannattaa tutustua kirjastot.fi-sivustolle koottuihin koulutus- ja opiskelutietoihin ja etsiä sieltä itselle sopiva väylä. Tervetuloa kirjastoalalle!
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/opiskelu/