Löytyykö jostain kootusti tänä vuonna ja viime vuonna ilmestyneet kotimaiset kaunokirjat? Olisin kiinnostunut etenkin esikoiskirjailijoista. Miten näitä…

Kysytty

Löytyykö jostain kootusti tänä vuonna ja viime vuonna ilmestyneet kotimaiset kaunokirjat? Olisin kiinnostunut etenkin esikoiskirjailijoista. Miten näitä kannattaisi kirjaston kokoelmista etsiä? Virkailija ei osannut sanoa neuvoksi muuta kuin uutuushyllyn.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista koottua listaa kaikista jonakin vuonna ilmestyneistä kirjoista tuskin löytynee nykyisin mistään, mutta erilaisia tapoja haalia niitä esiin on moniakin.

Turun kaupunginkirjaston kokoelma on mukana Vaski Finna tietokannassa https://vaski.finna.fi/ Sieltä uutuuksia etsiessäsi tarkennetun haun puolella on käytössäsi vuosiväli-rajoitin. Kaunokirjallisuuteen saa hakua rajattua käyttämällä sijaintina esim. suomenkielisten romaanien kirjastoluokkaa 84.2 tai runojen 82.2. Myös kieli on mahdollista valita, mutta toisaalta em. luokka sisältää jo kielen. Jos vielä rajoitat hakua aineistotyypin suhteen kirjoihin, alkanee tulosjoukko olla jo aika lähellä haluamaasi. Erityisesti esikoiskirjailijoiden tuotantoa etsittäessä käyttökelpoinen apu on hakusana esikoisteokset. Mikään hakutapa ei kuitenkaan tuottane tulokseksi täydellistä listaa. Esim. uudet painokset jo aikaisemmin julkaistuista esikoisteoksista saattavat aiheuttaa epätarkkuuksia hakutuloksiin.

Tarkennetun haun sivulla on myös suora linkki uutuuslistaan. Linkin takaa uutuuslistaa on mahdollista rajoittaa samantapaisin keinoin kuin varsinaisessa tarkennetussa haussakin.

Lisää tietoa kotimaassa ilmestyvästä kaunokirjallisuudesta voi etsiä mm. KirjaSammosta. Tässä esimerkiksi suora linkki Kirjasammon hakutulokseen vuoden 2014 esikoisteoksista: http://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/esikoisteokset%202014#.Vfp1ChH…

Hyvin tietoa uutuuskirjoista saa kustantajien listoista. Useimmat suuret kustantajat julkaisevat luettelonsa myös verkossa, kts. esim http://www.kirja.fi/ tai http://issuu.com/. Ensimmäinen linkki vie suoraan kustantajien palveluun, jälkimmäinen on julkaisualusta josta voi lukea näköispainoksia, hakusanalla kirjat löytyy monia kotimaisia uutuusluetteloita. Pienemmistä kustantamoista monet julkaisevat tietoja uutuuskirjoistaan omilla sivuillaan. Hyvän listan kotimaisista kustantajista saat Suomen Kustannusyhdistyksen sivuilta http://www.kustantajat.fi/

Vielä yksi vinkki erityisesti esikoiskirjailijoiden etsintään: Helsingin Sanomat jakaa joka vuosi palkinnon vuoden parhaalle suomeksi kirjoitetulle esikoisromaanille. Kaikki kilpailuun osallistuvat kirjat myös esitellään lehdessä, arvosteluja niistä ilmestyy pitkin vuotta.