Kirjastoalan työpaikoissa on usein vaatimuksena 60 op kirjasto-/informaatioalan opintoja. Mutta onko sitä eritelty että niiden kuuluu olla nimenomaan kokonaan…

Kysytty

Kirjastoalan työpaikoissa on usein vaatimuksena 60 op kirjasto-/informaatioalan opintoja. Mutta onko sitä eritelty että niiden kuuluu olla nimenomaan kokonaan suoritetut perus- ja aineopinnot, vai voisiko pätevyyden saada suorittamalla perusopinnot, ja lisäksi aine- sekä syventäviä opintoja niin että yhteensä tulee 60 op? Yliopiston informaatiotutkimuksen opinnoista siis kyse.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

60 opintopisteen vaatimukseen kuuluu pakollisena perusopinnot ja tämän lisäksi räätälöity kirjastonhoitajan tai muu informaatioalan sivuainekokonaisuus. Perus- ja aineopinnoista kertyy yhteensä useimmiten noin 70 opistopistettä (perusopinnot 25 op ja aineopinnot 45 op), joten tämä vaatimus on ristiriidassa "muodollisen pätevyyden" 60 opintopisteen kanssa, vaikka työpaikkailmoituksissa joskus näkeekin vaadittavan juuri aineopintokokonaisuutta. Aivan hajanaisia kursseja ei kuitenkään pätevöitymiseen hyväksytä, vaan opinnot suoritetaan tiettyinä kokonaisuuksina kunkin yliopiston/korkeakoulun opinto-ohjelman mukaisesti.

Oulun yliopistossa sivuaineoikeutta haetaan erikseen lomakkeella, ja opintojen tarkemmasta rakenteesta voi lukea yliopiston sivuilta. Tampereen yliopiston vanhan opetussuunnitelman mukaan oli mahdollista valita sivuaine neljästä eri kokonaisuudesta. Lisäksi informaatiotieteitä voi opiskella yliopistotasolla vielä Åbo akademissa, jossa opetus on ruotsiksi.