Voiko kirjalainan uusia kerran, vaikka kyseiseen kirjaan on tehty varauksia?

Kysytty

Moi! Voiko kirjalainan uusia kerran, vaikka kyseiseen kirjaan on tehty varauksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainan voi uusia, jos kirjasta on vapaita kappaleita hyllyssä jossain Helmet-kirjastossa. Joskus varauksen uusiminen onnistuu, vaikka varauksia olisi useampiakin. Tällöin varaukset ovat "lukittuja" (varaaja on jättänyt varauksensa odottelemaan jonoon).

Joskus voi olla tilanne, jossa kirjasta on yksi varaus ja hyllyssä-tilassa useita kappaleita, eikä uusiminen onnistu. Silloin kannattaa yrittää jonkin ajan kuluttua uudelleen, kun varattu kirja on käsitelty lähtemään varauskirjastoon.

Jos kirjasta ei ole lainkaan vapaita kappaleita, uusiminen ei ole mahdollista.

http://www.helmet.fi/