Otsikko
Voiko asiakasta auttaa kopioimaan kirjaston CD- tai mp3-levynä olevan äänikirjan tietokoneelleen, jos tiedostot tulevat vain henkilökohtaisessa käytössä?

Kysytty

Voiko asiakasta auttaa kopioimaan kirjaston CD- tai mp3-levynä olevan äänikirjan tietokoneelleen, jos tiedostot tulevat vain henkilökohtaisessa käytössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laki ei rajoita asiakkaan auttamista siinäkään tapauksessa, että asiakas olisi kopioimassa jotain, mitä kirjasto ei voi asiakkaalle kopioida. Auttaminen ja kopiointinapin painaminen ovat eri asioita.

Äänikirja kuuluu niihin teoksiin, joita kirjasto voi asiakkaan pyynnöstä kopioida asiakkaan yksityiseen käyttöön. Auttamisen lisäksi voi siis itse kopioinninkin tehdä asiakkaan puolesta. Tämä oikeus ei koske suojattua musiikkia ja elokuvaa.

Heikki Poroila 24.4.2014 klo 21.32