Voiko kirjasto esittää omissa tilaisuuksissaan äänikirjoja? Voiko kirjaston järjestämissä tilaisuuksissa koululla esittää äänikirjoja koululuokalle?

Kysytty

Voiko kirjasto esittää omissa tilaisuuksissaan äänikirjoja? Voiko kirjaston järjestämissä tilaisuuksissa koululla esittää äänikirjoja koululuokalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kunnilla on sopimus Gramexin ja Teoston kanssa musiikin julkisesta esittämisestä kunnan tilaisuuksissa, mutta tämä sopimus ei koske äänikirjoja eli luettuja tekstejä. Tekijänoikeuslain 21§:n nojalla on sallittua esittää ei-kaupallisissa tilaisuuksissa mm. tekstin lukemista, kunhan se ei ole tilaisuuden pääasia. Jos kirjaston järjestämässä tilaisuudessa äänikirjojen kuunteleminen ei ole pääasia, tähän pykälään voidaan vedota.

Samainen 21§ antaa kouluille vielä suuremmat valtuudet. Ensimmäisen momentin mukaan julkaistun teoksen saa esittää julkisesti opetuksen yhteydessä, kunhan se ei ole näytelmä- tai elokuvateos. Jos äänikirjan sisältönä ei ole näytelmä, sen saa siis vapaasti esittää opetuksen yhteydessä. Kysymys siitä, onko kirjaston järjestämä tilaisuus koululla opetusta, lienee jossain määrin tapauskohtaista. Mutta jos tilaisuus on järjestetty yhteistyössä koulun kanssa, voi sitä mielestäni hyvin perustein pitää opetuksen osana.

Heikki Poroila 23.3.2012