Otsikko
Varasin Lääkehoidon käsikirjan ja siinä oli eräpäivä 30.9.2013. saanko siis lainaan kirjan sen jälkeen vai voiko kirjaa nyt lainaava henkilö vielä uusia lainan…

Kysytty

Varasin Lääkehoidon käsikirjan ja siinä oli eräpäivä 30.9.2013. saanko siis lainaan kirjan sen jälkeen vai voiko kirjaa nyt lainaava henkilö vielä uusia lainan ja eräpäivä siirtyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen varausjärjestelmien tarkoituksena on estää lainan uusiminen, joten kun olet varauksen tehnyt, tämänhetkinen lainaaja ei voi lainausaikaa virallisesti pidentää.

Valitettavasti varaamalla ei voi vaikuttaa siihen, milloin edellinen lainaaja palauttaa lainansa. Varaus ei siten takaa, että varatun aineiston saa viimeistään eräpäivänä. Jos lainaaja on valmis maksamaan myöhästymissakkoja, hän voi pidentää laina-aikaansa ilman että varaus siihen vaikuttaa.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto