Varasin kirjan Ihmisen fysiologia ja anatomia tenttiä varten Tikkurilan kirjastoon. Tikkurilassa edellisen lainaajan eräpäivä kirjassa oli 10.4, mutta…

Kysytty

Hei!

Varasin kirjan Ihmisen fysiologia ja anatomia tenttiä varten Tikkurilan kirjastoon. Tikkurilassa edellisen lainaajan eräpäivä kirjassa oli 10.4, mutta varaukseni numero 14. Eli onko kirja varattuna minulle 10.4 alkaen vai vasta kun 13 ihmistä ennen minua on kirjan saanut lainattua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varauksessa merkintä 14/14 tarkoittaa sitä, että olet varausjonossa sijalla 14 eli saat kirjan, kunhan 14 kappaletta sitä palautuu ja 13 muuta henkilöä ovat saaneet omat kappaleensa. HelMet-kirjastojen järjestelmässä sillä ei ole merkitystä, minkä kirjaston on laittanut varauksen noutopaikaksi, vaan aina nopeimmin palautuva nide saapuu. Tuo 14. palautuva kappale saattaa olla Vantaalta mutta yhtä hyvin Helsingistä tai Espoosta.

Eräpäivät eivät välttämättä anna kovin varmaa tietoa siitä, milloin kirja saapuu. Kirjan lainannut asiakas saattaa palauttaa sen myöhässä, jolloin joku aikaisemmalle eräpäivälle merkitty kirja saattaa ehtiä varaajalle jo aikaisemmin. Etenkin tenttikirjat palautuvat usein myöhässä, koska niitä pidetään tenttiin lukemisen vuoksi yliaikaa, vaikka siitä kertyykin myöhästymismaksuja.