Nallekarhu kirjastossa

Kysytty

Useiden kirjastojen omilla nettisivuilla on yleensä kuvattuna nallekarhu esim. valokuvassa kirjastosta. Tämä nallekarhu tuntuu olevan jokin symboli monille kirjastoille vai onko tämä totta? Jäin vain miettimään miksi nallekarhu esiintyy niin monien kirjastojen kuvissa toistuvasti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos hauskasta huomiosta: ehkäpä tosiaan nallekarhut ja muut pehmoeläimet ovat hyvin edustettuina kirjastojen nettisivuilla. Tapahtumista tiedottaminen vaatii aina jotain mukavaa kuvitusta, ja sellaisen löytäminen on oma työnsä. Jos ei halua käyttää netin kuvapankkien valmiita kuvia, toinen vaihtoehto on itse ottaa tilanteeseen sopiva kuva. Tiedottaja on meilläkin muutaman kerran lavastanut kirjaston pehmot kirjaa lukemaan tai elokuvaa katsomaan. Lisäksi monissa kirjastoissa huomioidaan kansainvälinen nallepäivä erilaisin tapahtumin, tämäkin voi vaikuttaa kuvitukseen. Karhu saattaa myös olla lastenkirjojen suosituimpia eläinhahmoja.Tuntemissamme kirjastoissa ei kuitenkaan ole karhua virallisena maskottieläimenä - majava, naakka ja kettu löytyvät kyllä lähistöltä.