Ultra Bran Yöllä-kappaleessa lauletaan lyyran koskettamisesta yöllisessä puistossa. Mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Ultra Bran Yöllä-kappaleessa lauletaan lyyran koskettamisesta yöllisessä puistossa. Mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Kappaleen sanoitus tulee venäläisrunoilija Anna Ahmatovan vuonna 1918 kirjoittamasta runosta Yöllä (Ночью).

Lyyra on antiikin Kreikan aikainen kielisoitin. Lyyralla on useita symbolisia merkityksiä, mutta runoilijan yhteydessä luontevalta tuntuisi sen merkitys runoilijoiden ja runouden symbolina. Lyyran koskettamisen voisi siis tulkita esimerkiksi runojen kirjoittamiseksi tai esittämiseksi.

Tarkempia tietoja Yöllä-runon syntyhistoriasta ei löytynyt, mutta on tiedossa, että Anna Ahmatova eli vuonna 1918 varsin vaikeissa olosuhteissa. Toisaalta osa hänen runoistaan oli myös täysin mielikuvituksen tuotetta, joten yhteyttä todellisiin tapahtumiin ei välttämättä ole.

Lisätietoja Anna Ahmatovasta:

Ahmatova, Anna: Valitut runot (2008)

Feinstein, Elaine: Anna Ahmatova (2006)

Lyyra runouden symbolina:

Chevalier, Jean: A dictionary of symbols (1996)

Yöllä-runo venäjäksi ja suomeksi: https://ruverses.com/anna-akhmatova/at-night/4897/

2 ääntä

Kommentit

Lyyra on myös tähdistö. Laulun puhuja kertoo lähteneensä puistoon katsomaan tähtiä, koskettamaan lyyraa. Toki konkreettista koskettamista ei voi tapahtua. :)

Saattas olla seksuaalinen merkitys "lyyralla"..

Tuskinpa.
Nykyään, kun suunnilleen kaikki mahdollinen on seksualisoitu, on ehkä vaikea uskoa, että menneinä aikoina lyyra on ollut nimenomaan hengen, siis ihmisen sielun, symboli (vastakohtana ruumiillisuudelle). Suomalaisille tuttu ylioppilaslakin lyyra kuvastaa juuri näitä henkisiä pyrkimyksiä.

Lyyrastahan se koko kirjallisuudenlaji, lyriikkakin (so. runous) on saanut nimensä!