Otsikko
Tyttövauva syntyi 18.8 eli Leevin päivänä,kysynkin mikä on Leevin "naispuolinen" nimi?Onko sitä?Kiitos.

Kysytty

Tyttövauva syntyi 18.8 eli Leevin päivänä,kysynkin mikä on Leevin "naispuolinen" nimi?Onko sitä?Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onnea tyttären syntymän johdosta!

Leevi-nimi on raamatullinen ja pohjautuu ilmeisesti heprean kielen sanaan lawa, joka tarkoittaa uskollista. Suomessa nimen yleisyys liittyy myös Lars Levi Laestadiukseen, lestadiolaisuuden ruotsalaiseen perustajaan. (Lähde: Anne Saarikalle ja Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, 2007)

Naispuolista vastinetta nimellä ei taida olla. Ääntämyksellisesti lähinnä olisivat ehkä Leea, Leena ja Leeni.