Tunteeko joku Eino Leino runon "Trubaduurin laulu" syntyä ja merkityskenttää tarkemmin? Se löytyy tietääkseni satunäytelmästä "Hiiden miekka". Näytelmä…

Kysytty

Tunteeko joku Eino Leino runon "Trubaduurin laulu" syntyä ja merkityskenttää tarkemmin? Se löytyy tietääkseni satunäytelmästä "Hiiden miekka".

Näytelmä josta Erkki Melartin on säveltänyt (op 39) teoksen (julkaistu 1906 Apostol).

Milloin näytelmä on julkaistu, mikä on sen syntyhistoria, mihin vaiheeseen Leinon elämää se sijoittuu?

Eino Leinon ”Trubaduurin laulusta” on Perttu Hietanen säveltänyt laulun. Kappale löytyy Vesa-Matti Loirin levyltä ”Eino Leino 4: Päivän laskiessa” (Warner Music Finland, 2001).

Onko kyseessä vanhan väsyneen sotilaan rakkauslaulu nuoruuden ihastukselleen, tähän viittaa joka säkeessä uusiutuva kertosäe "kunigunda, ah, kunigunda…”, tietääkseni saksalainen naisen nimi, muodostettu sanoista kuni = '(jalosukuinen) sukulaisuus, klaani, dynastia', gund- = 'taistelu, kamppailu'.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satunäytelmä "Hiiden miekka", johon laulu "Trubaduurin laulu" sisältyy, on julkaistu vuonna 1905 kirjassa "Naamioita". Kirjassa on muitakin Leinon näytelmiä.

Leinon elämäkertatiedoista käy ilmi, että hän meni naimisiin vuonna 1905 Freya Schoultzin kanssa ja heille syntyi tytär. Samoihin aikoihin Eino Leino oli myös ystävystynyt L. Onervan kanssa. Ks. esim.
http://www.otava.fi/kirjat/kotimainen/kotisivut/eino_leino/fi_FI/eino_l…
ja
http://www.kainuuneinoleinoseura.fi/eino_leino/

Eino Leinon elämästä ja runoudesta on kirjoitettu paljon. Kirjan Leino, Eino: Kirjeet L. Onervalle, esipuheessa mainitaan, että Leino ja L. Onerva seurustelivat, mutta hän avioitui kuitenkin Freyan kanssa.

Jos haluat perehtyä syvemmin Eino Leinon elämään, Joensuun kirjaston aineistorekisteristä voit hakea kirjoittamalla asiasanaksi Leino, Eino ja luokaksi 86, niin saat esille hänestä kirjoitettuja kirjoja: http://jokunen.jns.fi/?formid=form2