Onko Immi Hellenin runoa "Pieni paimen" sävelletty lauluksi? Löytyykö mahdollisesti säveltäjätietoja? Runo alkaa sanoin: "Pikkuinen paimen, nyt kenkäsi jalkaan…

Kysytty

Hei!

Onko Immi Hellenin runoa "Pieni paimen" sävelletty lauluksi? Löytyykö mahdollisesti säveltäjätietoja? Runo alkaa sanoin: "Pikkuinen paimen, nyt kenkäsi jalkaan, lehmien lypsy jo, lypsy jo alkaa..." Erään kirjan mukaan runo olisi Hellenin tekemä suomennos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo Pikkuinen paimen mainitaan useimmissa lähteissä Immi Hellenin suomennoksena tai suomennosmukaelmana. Ilmeisesti runo ei siis ole hänen omansa. Sävelmä on ruotsalainen kansansävelmä. Se löytyy ainakin näistä julkaisuista tai äänitteiltä:

- Koiramäen laulukirja / toimttanut: Katariina Heilala

- Suuri toivelaulukirja. 20

- Raparperin alla : wanhanajan ihanat lastenlaulut.

- Maamiehen laulukirja : maatalouskoulujen ja -järjestöjen käytettäväksi / toimittanut Pekka Puhakka.

- Pienten lauluja / säv. ja toim. Lauri Parviainen

- Kultaiset koululaulut vanhoilta ajoilta / toimittanut Timo Leskelä

- Liisa, Maija ja muut suosikit : 20 lastenlaulua (c-kasetti)

- Lennä, lennä leppäkerttu (cd-levy)

(Lähde: Suomen kansallisdiskografia Viola: https://viola.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI)