Isäni kertoi meille lapsena runoa tai ehkä laulunsanoja, joka muistaakseni alkoi "...hämärtyy jo syksyilta aurinkoinen verkallensa painuu harmaan salon taa, on…

Kysytty

Isäni kertoi meille lapsena runoa tai ehkä laulunsanoja, joka muistaakseni alkoi "...hämärtyy jo syksyilta aurinkoinen verkallensa painuu harmaan salon taa, on kellastunut syksyn korpi..jne. Miten tämä runo/laulu kokonaisuudessaan menee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämän runon on kirjoittanut Lauri Hannikainen (1889-1921), ja se sisältyy hänen romaaniinsa Erakkojärveläiset : palanen saloelämää (Otava, 1918). Pilot-kustannus on julkaissut kirjasta uuden painoksen vuonna 2008. Siitä runo löytyy sivuilta 65-67. Kirjassa sillä ei ole nimeä, se alkaa: "Hämärtyi jo syksyilta, aurinkoinen verkallensa painui harmaan salon taa". Runossa on yhdeksän säkeistöä.

Runon on säveltänyt Lauri Hannikaisen veli Väinö Hannikainen (1900-1960). Yksinlaulunuotti (lauluääni, piano, sanat suomeksi ja ruotsiksi) on julkaistu nimellä Karhunpoika, op. 10 (Fazerin musiikkikauppa, 1935, 7 sivua).

Runo löytyy lyhennetyssä muodossa nimellä Laulu sairaasta karhunpojasta Lauri Parviaisen toimittamasta Koulun laulukirjasta, ainakin vuosien 1942, 1944 ja 1961 painoksista (sanat, 2-ääninen nuotinnos) ja Koulun laulukirjan sävelmistöstä (WSOY, 1945). Nyt en pysty tarkistamaan, onko laulun melodia sama kuin yksinlaulussa Karhunpoika. Parviaisen laulukirjoissa laulun nimen alapuolella lukee "Lyhennetty muodostelma" ja laulun lopussa "Lauri Hannikaisen runosta mukailemalla lyhennetty".

Väinö Hannikaisen yksinlaulu Karhunpoika on myös levytetty. Merja Wirkkala (sopraano) ja Pentti Koskimies (piano) esittävät sen lp-levyllä Lauluja, joka sisältää Ilmari ja Väinö Hannikaisen sävellyksiä (Musiikki Fazer, 1984). Matti Rankala (baritoni), Olli-Pekka Tuomisalo (saksofoni) ja Kirkkonummen kamariorkesteri esittävät sen Olli-Pekka Tuomisalon cd-levyllä Ballade : Finnish saxophone concertos vol. 3 (Olli-Pekka Tuomisalo, 2009).