Otsikko
Tulostan usein kirjaston koneelta. Katson aina ensin "esikatselusta" että sivulla on kaikki mitä pitääkin. Monesti tulostuspaperista puuttuu kuitenkin osa…

Kysytty

Tulostan usein kirjaston koneelta. Katson aina ensin "esikatselusta" että sivulla on kaikki mitä pitääkin. Monesti tulostuspaperista puuttuu kuitenkin osa tekstistä tai kuvista.
Pitääkö näistäkin silti maksaa? En voi käyttää virheellisiä papereita mihinkään. En ymmärrä miten uudet koneet / systeemit eivät vieläkään toimi...

Vastaus

Vastattu

Helsingin uudessa tulostusjärjestelmässä on ollut tosiaan harmittavia ongelmia ja epäselvyyksiä, jotka ovat tulleet esille vasta käytettäessä. Tähän mennessä esille tulleisiin ongelmiin on ylläpitävä taho luvannut tehdä korjauksia niin pian kuin mahdollista.

Yksi syy siihen, että lopullisesta tulosteesta puuttuu osia, saattaa olla paperikoossa. Kannattaa ainakin tarkistaa tulostusasetuksista, että valittuna on paperin koko A4 (tai A3, jos tulostaa isompaa), koska tulostusohjelmassa saattaa olla oletuksena Letter-koko, joka jostain syystä ei  sovi yhteen eurooppalaisen A4-koon kanssa. Kannattaa myös aluksi yrittää selvittää yhdessä kirjaston henkilökunnan kanssa tulostuksen epäonnistumisen syytä, jotta ainakaan sama virhe ei toistuisi ja vältyttäisiin turhilta tulosteilta. Muutenkin on hyvä aina ilmoittaa ongelmista henkilökunnalle, joka voi viedä tiedon eteenpäin.

Jos selvästi tulostusjärjestelmän vian tai puutteen vuoksi tulostus epäonnistuu, katsoisin, ettei tulosteesta tarvitse maksaa. Tämänkin voi sopia tapauskohtaisesti kirjaston henkilökunnan kanssa. Useimmiten kirjasto haluaa toimia asiakkaan edun mukaisesti.