Otsikko
Ketkä käänsivät Tuntemattoman sotilaan englanniksi?

Kysytty

Terve, kirjastonhoitaja.

Mieltäni on askarruttanut Tuntemattoman sotilaan englanninnos
vuodelta -57.
Onko tietoa henkilöistä, kuka tai ketkä ovat olleet asialla?
Julkaisijat ovat W.Collins Sons & Ltd, London.
G.P.Putnam`s Sons,New York.
Uusintapainokset vuosilta 1970-75-82-86. Itsellä v.86 painos, jossa roikkuu edelleen tökeröitä asiavirheitä. Kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjö Varpio käsittelee asiaa Väinö Linnan teosten käännöksiä käsittelevässä tutkimuksessaan Pentinkulma ja maailma (WSOY, 1979). Varpion mukaan Tuntemattoman sotilaan suomennoksen teki alun perin Linnan ystävä Alex Matson, joka käänsi muitakin suomalaisia teoksia englanniksi. Käännöstyöstä oli sopinut englantilainen kustantaja Collins, joka ei ollut kuitenkaan tyytyväinen Matsonin käännökseen. Niinpä kustantaja muokkasi tekstiä käyttäen apuna teoksen ranskankielistä käännöstä. Veikkaisin, että siinä vaiheessa teksti on muuttunut merkittävästi.

Yhdysvaltalaisessa käännöksessä oli vielä yksi mutka matkassa. WSOY:n kustannusvirkailija Leena Karron muistikuvien mukaan sitä muokkasi tuntemattomaksi jäänyt amerikkalainen. Se työ oli lähinnä muokkaamista amerikanenglanniksi. Brittiläisen ja yhdysvaltalaisen version välillä ei ole suuria eroja, joten yhdysvaltalainen versio pohjautunee muokattuun brittiversioon.

Pohjalla siis lienee Alex Matsonin suomennos, jota kuitenkin tuntemattomiksi jääneet toimittajat ovat ilmeisen radikaalisti muokanneet. Voi olla, ettei Matson ole halunnut nimeään lopulliseen versioon, tai kustantaja on katsonut teoksen muuttuneen niin paljon, ettei häntä tarvitse mainita. Toimittajien henkilöllisyydestä ei missään lukuisista tutkimistani lähteistä kerrota mitään tarkempaa, mutta ilmeistä on, etteivät he osanneet suomea eivätkä käyttäneet työssään hyväksi alkuperäistä suomenkielistä teosta.

1 ääntä

Kommentit

"Varpion mukaan Tuntemattoman sotilaan suomennoksen teki alun perin Linnan ystävä Alex Matson" -- suomennoksenko?