Miten kuuluu englanniksi Kalevalan runon kohta "vesi vanhin voitehista, kosken kuohu katsehista"?

Kysytty

Miten kuuluu englanniksi Kalevalan runon kohta "vesi vanhin voitehista, kosken kuohu katsehista"?

Vastaus

Vastattu

Keith Bosleyn (1989) tulkitsemana kyseinen kohta kuuluu seuraavasti: "Water is the oldest of ointments / rapid-foam of remedies".

John Martin Crawford (1888) [perustuu saksalaiseen käännökseen]: "Remedy the oldest, water; / Magic is the child of sea foam"

Eino Friberg (1988): "Water is the oldest lotion, / Foam of falls most ancient nostrum"

W. F. Kirby (1907): "Water is the oldest medicine, / Cataract's foam a magic potion"

Francis Peabody Magoun (1963) [proosakäännös]: "Water is the oldest of ointments, / foam of a rapids oldest of magic nostrums"

Kategoria: Englanti | Kalevala maailmallaKalevala maailmalla (kalevalaseura.fi)