Teen opinnäytetyötä päiväkodin pienryhmätoiminnasta. Onko tehty mitään tutkimusta tähän aiheeseen liittyen esim. pienryhmän vaikutusta lapseen tms.

Kysytty

Teen opinnäytetyötä päiväkodin pienryhmätoiminnasta. Onko tehty mitään tutkimusta tähän aiheeseen liittyen esim. pienryhmän vaikutusta lapseen tms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Päiväkotien pienryhmätoiminnasta olisi olemassa ainakin seuraavia kirjoja:

Hakkola Kirsti ja Marjut Virsu: ”Entäs jos..” (Tammi, 2000)
Kankaanranta, Marja, Elina Hämäläinen ja Minna Gustafsson (toim.): ”Teatteria Tornikamarissa ja matematiikkaa männynkävyillä: puheenvuoroja esiopetuksesta” (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)
Karlsson, Liisa ja Monika Riihelä ”Ajattelu alkaa ihmetyksestä: ryhmätyöstä yhteistoiminnalliseen oppimiseen” (Painatuskeskus, 1991)
Karlsson, Liisa: ”Sadutus: avain osallistavaan toimintakulttuuriin” (PS-kustannus, 2003)
Mikkola, Petteri ja Kirsi Nivalainen: ”Lapselle hyvä päivä tänään: näkökulmia 2010-luvun varhaiskasvatukseen” (Pedatieto, 2009)

Kirjoja näkemättä on vaikea sanoa ja tutkimuksesi aihetta tarkemmin tuntematta, vastaisiko niiden sisältö tarpeitasi, mutta kenties ainakin osasta voisi olla hyötyä opinnäytteeseesi.

Alan lehdissä ilmestyneistä artikkeleista saattaisi olla myös iloa. Niitä voi katsoa Arto-tietokannasta osoitteesta https://arto.linneanet.fi. Tässä ainakin muutama kenties hyödyllinen artikkeli (suluissa lehden nimi ja numero sekä artikkelin sivunumerot):

Kemppainen, Eeva: ”Jotta oppimisen ilo säilyisi: ei siksi, että aikuinen pääsisi helpommalla” (”Lastentarha” 56, 3/1993, s. 16–21)
Tolonen, Jaana: ”Hippaheikki käy edellä” (”Lastentarha” 64, 3/2001, s. 60–63.)
Tuominen, Esa: ”Uudenlainen päiväkotimalli toimii Ylöjärvellä: ikäryhmät pois ja tilalle pienryhmiä” (”Lastentarha” 72, 5/ 2009, s. 32–34)

Sirpa Juuri on tehnyt pro gradu -tutkielman ”Päiväkodin toimintakulttuuri - pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus”, joka saattaisi sisältää sinua kiinnostavaa aineistoa ja kenties hyviä lähteitä. Kyseessä on tosin painamaton opinnäytetyö, jota säilytetään Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjastossa. Voi olla, että muissakin yliopistoissa on tehty aihetta sivuavia opinnäytetöitä.