Löytyyköhän Valpuri Innamaasta, 1602 kuolleesta turkulaiskauppiaasta tietoja englannin tai saksan kielellä?

Kysytty

Löytyyköhän Valpuri Innamaasta, 1602 kuolleesta turkulaiskauppiaasta tietoja englannin tai saksan kielellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkin useita tietokantoja (HelMet, Fennica, Helka, Arto), mutta englanniksi tai saksaksi ei löytynyt mitään materiaalia Valpuri Innamaasta. Internetistäkin löytyi ainoastaan osoitteesta http://www.turku.fi/Public/?contentid=62338&nodeid=13067 englanniksi lyhyt Jan-Erik Anderssonin taideteoksen selostus, jossa on Valpuri Innamaasta hiukan tietoa.

Jos siis tarvitset materiaalia englanniksi tai saksaksi, ei taida auttaa muu kuin kirjoittaa sitä itse noille kielille suomen- tai ruotsinkielisten lähteiden pohjalta. Hyvä perusartikkeli löytyy esimerkiksi ”Kansallisbiografiasta”, joka on luettavissa sähköisenä HelMet-kirjastoissa. Artikkelissa on annettu jonkin verran kirjallisia lähteitä. Turun maakuntamuseon sivuilta osoitteesta http://www05.turku.fi/museo/Arkisto/europa.html löytyy myös tietoa Valpuri Innamaasta.