Olen tekemässä kirjaprojektia jännityskirjallisuudesta. En löydä mistään sen historiasta.. Joten tietäisitkö mistä löysyisi tietoa kyseisestä aiheesta…

Kysytty

Hei olen tekemässä kirjaprojektia jännityskirjallisuudesta. En löydä mistään sen historiasta.. Joten tietäisitkö mistä löysyisi tietoa kyseisestä aiheesta kokonaisuudessaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeksi ei ole käsittääkseni kirjoitettu yhtään kattavaa suomalaisen jännityskirjallisuuden historiaa. Timo Kukkolan ”Hornanlinnan perilliset: 70 vuotta suomalaista salapoliisikirjallisuutta” (WSOY, 1980) on ehkä kattavin yritys siihen suuntaan, mutta sekin on kattavuudeltaan suppea ja ohittaa esimerkiksi lehdissä ilmestyneen jännityskirjallisuuden kokonaan. Kukkolan teosta voi kuitenkin suositella, jos haluat saada jonkinlaisen yleiskäsityksen suomalaisesta jännityskirjallisuudesta.

Hyödyllisiä saattaisivat olla myös artikkelikokoelma ”Pidättekö dekkareista: jännityskirjallisuuden tekijöitä, historiaa, estetiikkaa” (Kirjastopalvelu, 1985) ja Kukkolan toinen teos ”Sherlock Holmes & Co” (Suomen dekkariseura, 1985). Erityisesti naisdekkaristeihin keskittyy teos ”Murha pukee naista: naisdekkareita ja dekkarinaisia” (KSL-kirjat, 1997). Kansainvälisempää näkökulmaa tarjoaa Julian Symonsin ”Murha! Murha!: salapoliisikertomuksesta rikosromaaniin” (WSOY, 1986).

Rikoskirjallisuuden historiaa käsitteleviä artikkeleita on ilmestynyt paljon Suomen dekkariseuran ”Ruumiin kulttuuri” -lehdessä. Niistä ei kuitenkaan löytyne yhtä kattavaa yleisesitystä jännityskirjallisuuden historiasta. Sen sijaan jos joku kirjailija tai osa-alue kiinnostaa erityisesti, kannattaa katsoa, olisiko siinä ilmestynyt jotakin aiheeseen liittyvää. Sen artikkeleita voi etsiä Arto-tietokannasta osoitteesta https://arto.linneanet.fi. Muissakin lehdissä on ilmestynyt jotakin aiheesta, esimerkiksi osoitteesta http://www.kansalliskirjasto.fi/attachments/5xaqbsRw7/5A9VNPi63/Files/C… löytyvän ”Kansalliskirjaston tiedotuslehdessä” ilmestynyt Kirsi Luukkasen artikkeli ”Kotimainen rikoskirjallisuus tänään”, jossa esitetään hyvin tiiviisti suomalaisen rikoskirjallisuuden historia.

Englanniksi jännityskirjallisuuden historiaa käsitteleviä kirjoja on olemassa enemmän, mutta Suomessa niiden saatavuus on rajallista. Jännityskirjallisuuden historiaa näyttäisi löytyvän ainakin seuraavista teoksista, jotka löytyvät HelMet-kirjastoista:

Benton, Mike: ”Crime comics : the illustrated history” (Taylor, 1993; käsittelee vain sarjakuvaa)
Haut, Woody: ”Neon noir : contemporary American crime fiction” (Serpent's Tail, 1999)
Haining, Peter: ”Mystery!: an illustrated history of crime and detective fiction: pictorial presentations” (Souvenir Press, 1977)
Murch, A. E.: ”The development of the detective novel” (Peter Owen, 1968)
”Murder off the rack: critical studies of ten paperback masters” (The Scarecrow Press, 1989)

Projektia tehdessäsi sinun kannattaa myös miettiä, mitä tarkkaan ottaen tarkoitat jännityskirjallisuudella ja miten se suhteutuu esimerkiksi termeihin ”rikoskirjallisuus” ja ”salapoliisikirjallisuus”. Niitähän saatetaan käyttää usein enemmän tai vähemmän toistensa synonyymeinä. Toivottavasti näistä kirjavinkeistä on kuitenkin apua projektiisi!

16 ääntä

Kommentit

:(

Kiitos monen vuoden jälkeen! Tutkielman aiheena sama, ja sain tästä apua :)

dekkarit on ihan perseest ngl bobin joulu on aik paljo parempi ngl