Teen nettiin videoita, jossa tulkki viittoo satuja. Mistä löydän satuja, joita voin käyttää suoraan tähän? Onko esim.Grimminsatuja, joiden tekstin voin lukea…

Kysytty

Teen nettiin videoita, jossa tulkki viittoo satuja.
Mistä löydän satuja, joita voin käyttää suoraan tähän? Onko esim.Grimmin satuja, joiden tekstin voin lukea ilman tekijänoikeuslupia?

Vastaus

Vastattu

Tekijänoikeudet EU:ssa kestävät 70 vuotta tekijän kuolemasta. Käännöksissä tulee huomioida kirjailijan lisäksi myös kääntäjän tekijänoikeudet.

Projekti Lönnrotissa on kerätty suomenkielistä tai suomeksi käännettyä, tekijänoikeuksista vapaata, kirjallisuutta ja siellä on kaksi Grimmien teosta. Sivuilta löytyy ainakin myös Topeliuksen satuja.