Otsikko
Osaisittepa auttaa! Muistanko oikein, että on olemassa kertomus, jossa joku nuori nainen katseli itseään liiaksi ja ihaili niin, että lopulta muuttui…

Kysytty

Osaisittepa auttaa! Muistanko oikein, että on olemassa kertomus, jossa joku nuori nainen katseli itseään liiaksi ja ihaili niin, että lopulta muuttui lumpeenkukaksi? Jos, niin kuka kertomuksen on kirjoittanut? Onkohan Z. Topelius mahdollisesti kirjoittanut lumpeista tarinaa? Jostain muistelisin myös, että veden jumalan Ahdin nuorin tytär olisi lumme. Voikohan pitää paikkaansa. Kysymykseni liittyvät kirjallisuuteen ja olisin kovasti onnellinen jos saisin vastauksia ja mahdollisesti muutakin lisätietoa aiheeseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Topeliuksen kirjassa Lukemisia lapsille 1 on satu Lumpeenkukka. Lumpeenkukka on hyvä ja nöyrä Ahdin tytär, joka on ihastunut nuoreen koivuun. Lumpeenkukka katkeaa ja tuhoutuu kilpakosijoiden nostattamassa myrskyssä. Venla Sainion kirjassa Kun isä Jumalakin innostui on myös Lumpeenkukka-niminen satu, jossa pilvi muuttuu lumpeeksi. Sellaista satua, jossa tyttö itseihailun vuoksi muuttuu lumpeeksi ei löytynyt.