Haluaisimme käyttää Marjatta Kurenniemen satua menninkäisestä joka löysi kuunsirun Suomen Partiolaisten sudenpentukilpailujen tehtävien taustatarinana…

Kysytty

Haluaisimme käyttää Marjatta Kurenniemen satua menninkäisestä joka löysi kuunsirun Suomen Partiolaisten sudenpentukilpailujen tehtävien taustatarinana. Liittyykö tällaiseen jotakin tekijänoikeussääntöjä? Kilpailuohjeessa kirjoittaja ja sadun nimi haluttaisiin myös mainita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos Kurenniemen satu tekstina on mukana kilpailuaineistossa, sen käyttämiseen on pyydettävä lupa kirjoittajalta (jos hän on Sanasto ry:n jäsen, lupa hoituu sen kautta). Jos satuun vain viitataan ja oletetaan, että kilpailijat etsivät sen itse käsiinsä, erillistä lupaa ei tarvita. Vaikka sadun teksti julkaistaan ja tekstin julkaisemiseen hankitaan lupa, on teoksen ja kirjoittajan nimi aina ilmaistava hyvän tavan mukaisesti.

Heikki Poroila

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kurenniemi on kuollut useampi vuosi takaperin jo alkuperäinen kommentin kirjoittamisesta. Olisi siis mukava tietää, kuka hänen tekijänoikeuksiaan valvoo.