Haluaisin tietoja nimistä Helga, Selja ja Atalia. Mistä peräisin ja mitä merkityksiä pitävät sisällään. Atalia on ainakin Suomessa ilmeisen harvinainen nimi,…

Kysytty

Haluaisin tietoja nimistä Helga, Selja ja Atalia. Mistä peräisin ja mitä merkityksiä pitävät sisällään. Atalia on ainakin Suomessa ilmeisen harvinainen nimi, vain noin 39 ihmistä sekä miestä että naista kastettu 1800-2013 (yksi heistä äitini isoäiti tai isoisoäiti.) Samoin haluaisin myös tietoa sukunimestäni Sysmäläinen. Tiedän, että elossa olevia Sysmäläisiä on 108, mutta onko kyseessä useampi sukuhaarake? Mistä nimi on alunalkaen, kun Sysmäläisiä löytyy kuitenkin niin Etelä-, Keski- kuin Pohjois-Suomestakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helga on vastine vanhalle pohjoismaiselle miehen nimelle Helge. Muinaisskandinaavissa sana haelgi tarkoittaa pyhä tai onnellinen ja pohjoismaisissa kielissä helig tarkoittaa pyhää. Nykyisessä kielessä helatorstai (murteissa helkatorstai) viittaa samaan alkuperään. Vanhassa islantilaisessa tarustossa Helga on Pohjolan kaunein nainen. Suomessa ensimmäinen maininta nimestä on 1400-luvulta. Nimi yleistyi kuitenkin vasta 1800-luvulla. Helgan suurin suosio on ollut 1900-1930 -luvuilla.

Selja on suomalainen kansanomainen muoto nimestä Cecilia. Se pohjautuu muinaisroomalaiseen suvunnimeen Caecilius, joka on johdettu 'sokeaa' merkitsevästä sanasta caecus. Lisäksi Selja on kuusamakasveihin kuuluva pensas. Seljan rinnakkaisnimi on Silja. Selja on otettu almanakkaan vuonna 1950, mutta nimestä ei koskaan tullut kovin yleistä. Selja on ollut 2000 -luvulla suositumpi kuin koskaan aikaisemmin, mutta yleinen se ei ole vieläkään.

Atalia nimeä ei löytynyt etunimikirjalähteistä, mutta internetistä löytyi tieto, että se on muunnos hepreankielisestä nimestä Athalia, joka tarkoittaa Luoja on ylistetty (Lord is exalted).

Sysmäläinen on asukkaannimijohdos asutusnimestä Sysmä tai Sysmälä. Päijät-Hämeen lisäksi Sysmä on kylännimi Ilomantsissa ja Outokummussa. Sysmä sanan on kerrottu tarkoittavan synkkää metsää tai korpea. Viipurissa nimi on mainittu 1561 muodossa Oluff Sijsmelein ja sen jälkeen Parikkalassa 1614 muodossa Sysmäläinenn, Kurkijoella 1727 Sysmäläinen ja Nastolassa 1675 Heikki Sysmäläinen. Nykyään nimeä on ainakin Jyväskylän, Mikkelin, Kouvolan ja Outokummun seuduilla.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja. WSOY. 2004
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus. 2007
Kustaa Vilkuna: Etunimet. Otava. 2005
Pirjo Mikkonen: Sukunimet. Otava. 2000.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Atalia saattaa olla muunnos ranskalaisesta nimestä (alunperin kreikkalaisesta) Atala. Nimi mainitaan mm. Les Miserablesissa.