8-vuotiaalla tyttärelläni on luku- ja kirjoitusvaikeuksia. Erityisopettaja kertoi tästä palvelusta. Kysyisinkin minkälaisilla kirjoilla saisin innostettua…

Kysytty

8-vuotiaalla tyttärelläni on luku- ja kirjoitusvaikeuksia. Erityisopettaja kertoi tästä palvelusta.
Kysyisinkin minkälaisilla kirjoilla saisin innostettua hänet lukemisen ihmeelliseen maailmaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoista löytyy monenlaisia helppolukuisia sarjoja lukemista aloitteleville.
Kaikkein helppolukuisimmat löytyvät Kipinät-sarjasta. Näistä ohuista kirjasista löytyy joka sivulta kuva, ja pari kolme hyvin helppoa tavutettua lausetta (sarjan kirjoja esim. Min-ne mar-su me-ni?, Su-si o-saa,aa-si o-saa). Samantyyppisiä, mutta hauskempia ovat Hannele Huovin Onnin ja Ennin tie, Pötyä!sanoi mummo,Kenkku kettu, Kummallinen pöytä ja Pikku kulta Pökö Pää.
Hieman pitemmälle ehtineelle lukijalle suosittelisin Sininen banaani- sarjaa. Kirjoissa on värikkäät kuvat, ja sarja on sangen suosittu. Sarjan kirjat ovat tosin käännöksiä, joten lauserakenteissa ei ole aina huomioitu helppolukuisuutta.
Onnistuneet kuvat ja kivat tarinat ovat myös Helena Brossin Eka b-sarjassa (Koululla kummittelee, Luokan reiluin reppu).
Enemmän tekstiä taas on Keltanokka- sarjan kirjoissa, kirjoittajina on tunnettuja kotimaisia lastenkirjailijoita. Tässä sarjassa erityisen hauskoja ovat Timo Parvelan Outo juttu ja Kari Levolan Maailmantappi-kirjat. Sarjaan kuuluvat myös erinomaiset Tapani Baggen Pihalla, Yöllä ja Ulkona.
Kirjava kukko- sarja luetaan myös helppolukuisiin sarjoihin. Kirjat ovat kuitenkin paksumpia ja vaikeampia kuin edellämainituissa sarjoissa. Pitkät sanat on tosin tavutettu. Sarjaan kuuluvat Timo Parvelan koululaishuumoria pursuavat Ella-kirjat voisivat olla erinomaisia vaikkapa yhdessä aikuisen kanssa luettavia kirjoja.