Kirjoja 9-vuotiaalle lukutoukalle

Kysytty

Hei

Nyt 9-vuotias tyttöni on todellinen lukutoukka kahdella kielellä eli on lukenut melkein kaiken, minkä on käsiinsä saanut (noin 200 suomalaista ja 100 englantilaista kirjaa). Lisäksi luen hänelle joka ilta jotain ääneen.

Löysin kirjastosta Hillary McKayn The time of Green Magicin ja nyt luen hänelle ääneen Hillary McKayn Skylarks war-kirjaa.

Selvästi ollaan nyt tultu siihen pisteeseen, että tytön kirjallinen vaatimustaso kirjan tekstille on noussut ja Hillary McKayn kirjat ovat varmaan siksi suuri hitti. Eli nehän ovat erittäin kaunista kieltä ja käsittelevät vähän vaikeampiakin aiheita. Olenkin nyt ymmälläni, että mitä lainaisimme seuraavaksi, kun itse siirryin tämän ikäisenä fantasiakirjoihin ja sitten myöhemmin aikuisten dekkareihin, enkä ole oikein koskaan osannut lukea tällaisia selvästi korkeampaa kirjallisuuden tasoa olevia kirjoja niin kuin Hillary McKay nyt esimerkiksi on.

Mitä suosittelisitte, että lainaisin seuraavaksi?

Englantilaiset luemme alkuperäiskielellä, jos vain löydän ja muut tyttö lukee suomeksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin kirjavinkkejä.

Kelly, Jacqueline: Luonnonlapsi Calpurnia Tate (The evolution of Calpurnia Tate)

11-vuotias Calpurnia Tate on kiinnostuneempi luonnontieteistä kuin ompelusta. Mikäs siinä, paitsi että eletään vuotta 1899 Teksasissa, ja tyttöjen paikka on tarkkaan säädetty. Vanhemmat tahtoisivat Calpurnian paneutuvan opettelemaan naisten taitoja, mutta yllättäen tyttö saa liittolaisen äreänä pidetystä isoisästään. Lämminhenkinen kuvaus älykkäästä tytöstä, joka ei mahdu annettuun rooliin.

Lindgren, Astrid: Ronja, ryövärintytär

Ajaton lastenkirjaklassikko kasvamisesta ja oman paikkansa löytämisestä.

Palacio, R. J.: Ihme (Wonder)

August-pojan kasvot ovat pahasti epämuodostuneet. Tähän saakka hän on käynyt kotikoulua, mutta nyt vanhemmat päättävät, että hänen on aika aloittaa tavallisessa koulussa. Epätavallisten kasvojensa takana hän on aivan tavallinen poika, mutta miten saada muut näkemään se? Ja toisaalta - näkyvätkö kaikki vammat aina ulospäin? Koskettava kaikenikäisten kirja ennakkoluuloista ja niiden ylittämisestä.

Parvela, Timo: Maukka ja Väykkä -sarja

Maukka ja Väykkä ovat kissa ja koira, jotka asuvat yhdessä taivaansinisessä talossa. Ystävykset ovat hyvin erilaisia: Maukka on malttamaton ja vähän itsekäskin innostuja, Väykkä taas tunnollinen ja vakaa puurtaja. Parvelan hauskoihin tarinoihin sisältyy niin paljon hiljaista viisautta ystävyydestä ja yhdessäolosta, että niitä voi suositella kaikenikäisille.

St. John, Lauren: Valkoinen kirahvi (The white giraffe)

Martinen yhdennentoista syntymäpäivän yönä hänen vanhempansa kuolevat, ja hän joutuu muuttamaan Etelä-Afrikkaan tylyn isoäitinsä luokse. Luonnonsuojelualue Sawubona, hänen uusi kotinsa, on täynnä salaisuuksia. Miksi isoäiti ei tunnu haluavan häntä sinne, ja miksi Martinelle ei kerrota vanhempiensa menneisyydestä? Myrskyisenä yönä Martine näkee tarunhohtoisen valkoisen kirahvin. Siitä alkaa kahden ulkopuolisen ystävyys maassa, jossa ihonvärillä on edelleen merkitystä ja jossa raha on joillekin ihmisille tärkeämpää kuin luonnon kunnioittaminen. Kirja kuvaa lumoavasti Etelä-Afrikkaa, sen valoja ja varjoja, luonnon kauneutta ja julmuutta, kiehtovia makuja ja tuoksuja.

Wegelius, Jakob: Merten gorilla

Kirjan päähenkiölö ja kertoja on Sally Jones, rahtilaiva Hudson Queenin koneenkäyttäjä – ja gorilla. Tästä yllättävästä lähtökohdasta kasvaa huimaava tarina salaisuuksista, ystävyydestä, toivosta ja anteeksiannosta.

Kannattaa tutustua myös Sivupiiri-sivustoon: https://www.kirjasampo.fi/fi/sivupiiri.