Kuka tai mikä taho Suomessa päättää millainen etu- ja sukunimi annetaan lapselle jonka nimeä, vanhempia ja alkuperää ei ole syystä tai toisesta mahdollista…

Kysytty

Kuka tai mikä taho Suomessa päättää millainen etu- ja sukunimi annetaan lapselle jonka nimeä, vanhempia ja alkuperää ei ole syystä tai toisesta mahdollista selvittää? Siis esimerkiksi jos viranomaiset löytävät kadulta hylätyn vauvan eikä vanhempia koskaan saada selville. Onko nimen määrittelyyn olemassa joku säännöstö tai luettelo? Jos lapsen vanhemmat löytyisivät myöhemmin, vaihdettaisiinko lapsen nimi biologisten vanhempien antamaan? Entä onko adoptoitavan lapsen adoptiovanhemmilla ylipäätään oikeus vaihtaa lapselle jo annettu etu- ja sukunimi, oli antaja sitten biologinen vanhempi tai jokin muu taho?

Vastaus

Vastattu

Vastaus kysymykseen löytyy voimassa olevan etu- ja sukunimilain esitöistä. Etu- ja sukunimen ilmoittamisesta säädetään lain 22 §:ssä ja 23 §:ssä. Nykyinen laki on ollut voimassa vuodesta 2019 asti.

Hallituksen esityksessä 104/2017 kerrotaan, miten viranomaisten tulee toimia, jos velvoite nimen antamiselle ei ole syystä tai toisesta täyttynyt. Esityksen pykäläkohtaisissa (22 §) perusteluissa todetaan, että maistraatin tulee tarvittaessa olla yhteydessä lapsen asuinkunnan sosiaalihuollosta vastaavaan toimielimeen. Viimesijaisena vaihtoehtona kunnalla on mahdollisuus hakea tuomioistuimelta edunvalvojan sijaista lapsen nimeämiseksi. Sukunimen osalta viitataan etunimipykälän perusteisiin tilanteessa, jos lapsen kumpaakaan vanhempaa ei tiedetä, eikä lapsella ole nimeä.

Ylen verkkosivuilta löytyy vuodelta 2016 uutinen, jossa tämän tyyppistä ongelmaa on käsitelty. Vaikka uutinen on aiemman lainsäädännön ajalta, on nimivelvoitteen täyttäminen ollut muussa lainsäädännössä käytössä tuolloin.

Ajantasainen lainsäädäntö Finlexissä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170946

Hallituksen esitys 104/2017 (katso pykäläkohtaiset perustelut 22 § ja 23 §): https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_104+2017.aspx

Kaikki eivät ilmoita lapselleen nimeä ajoissa – viimeisenä keinona yhteys sosiaalivirastoon, Yle uutiset 10.4.2016: https://yle.fi/uutiset/3-8789144