Tarvitsen kirjallisuutta benchmarkauksesta. Kiinnostavia asiasanoja ovat benchmarking (tai assessing performance, performance evaluation), (key performance)…

Kysytty

Tarvitsen kirjallisuutta benchmarkauksesta.

Kiinnostavia asiasanoja ovat benchmarking (tai assessing performance, performance evaluation), (key performance) indicators, metrics, scoring/rating, best practises.

Kirjat, lehtiartikkelit ovat ok.

Mielellään englanniksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kai kysymys on benchmarkingista liike-elämässä? Yleisissä kirjastoissa ei ole aiheesta valtavan paljon englanninkielisiä kirjoja, mutta HelMet-kirjastoissa näyttää olevan ainakin seuraavia aiheeseen liittyviä englanninkielisiä kirjoja, jotka eivät ole ehkä aivan aloittelijoille suunnattuja:

Armstrong, Michael ja Angela Baron: ”Strategic HRM: the key to improved business performance” (Chartered Institute of Personnel and Development, 2002)
”Business performance measurement and management: new contents, themes and challenges” (Springer, 2010; sähköinen kirja, jonka voi lainata HelMet-kortilla)
Hale, Judith: ”Performance-based evaluation: tools and techniques to measure the impact of training” (Jossey-Bass/Pfeifer, 2002)
Hammer, Michael ja James Champy: ”Reengineering the corporation: a manifesto for business revolution” (Nicholas Brealey, 2001)
Karlöf, Bengt, Kurt Lundgren ja Marie Edenfeldt Froment: ”Benchlearning: good examples as a lever for development” (John Wiley & Sons, 2001)
Leppard, John ja Liz Molyneux: ”Auditing your customer service: the foundation for success” (Routledge, 1994)
Soin, Sarv Singh: ”Total quality essentials: using quality tools and systems to improve and manage your business” (McGraw-Hill, 1998)
Townsend, Patrick L. ja Joan E. Gebhardt: ”Quality is everybody's business” (St. Lucie Press, 2000)

Kaikkien edellä mainittujen saatavuutta HelMet-kirjastoissa voi katsoa osoitteesta http://www.helmet.fi. Asiasanalla ”benchmarking” saa esiin myös suomenkielistä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.

Tieteellisissä kirjastoissa valikoimat ovat runsaammat. Esimerkiksi Helsingin yliopiston kirjoja voi katsoa Helka-tietokannasta osoitteesta https://helka.linneanet.fi käyttämällä asiasanaa ”benchmarking”. Suomen muiden yliopistokirjastojen valikoimat taas löytyvät Linda-tietokannasta osoitteesta http://linda.linneanet.fi.

Artikkeleita benchmarkingista on kirjoitettu pilvin pimein. HelMet-kirjastojen kautta luettavissa olevia artikkeleita voi etsiä osoitteesta http://www.helmet.fi/. Kirjoita vain hakukenttään ”benchmarking” ja paina ”Hae”. Voit rajata hakutuloksen artikkeleihin vasemmasta reunasta. Monet artikkelit ovat luettavissa vain kirjaston tietokoneilla, joten niitä lukeaksesi sinun täytyy mennä kirjastoon ja kirjautua asiakastietokoneelle.