Otsikko
Tarkastelin viime vuosien kirjastotilastoja sivustolla tilastot.kirjastot.fi. Huomio kiinnittyi siihen, että verkkokäyntien määrä väheni jonkin verran jo…

Kysytty

Tarkastelin viime vuosien kirjastotilastoja sivustolla tilastot.kirjastot.fi. Huomio kiinnittyi siihen, että verkkokäyntien määrä väheni jonkin verran jo vuonna 2013 edellisvuodesta ja huomattavan paljon vuonna 2014.

Onko muutos todellinen vai johtuuko se tilastointitavan muutoksesta tai muusta järjestelmiin liittyvästä seikasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiinnostava kysymys! Vertailtaessa lukuja kunnittain selviää seuraavaa:

Suurimmat pudotukset luvuissa ovat Rovaniemellä (-3 466 712), Joensuu+Kontiolahti+Liperi+Outokumpu+Polvijärvi(-2 181 625), Jyväskylällä (- 2 115 522) ja yli 500 000 pudotukset ovat myös Kauhajoella, Porvoolla, Sodankylä+Pelkosenniemi+Savukoski ja noin 20 muulla yli 100 000.

Yksi selitys tähän saattaisi olla kirjastojen liittymisessä kirjastokimppaan, jolloin laskutapa olisi tosiaan muuttunut. Myös uudessa järjestelmässä tilastointitapa saattaa olla erilainen. Joissain kohtaa epäilen kyllä ihan pilkkuvirhettäkin (Kärsämäki).

Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan näihin kuntiin ja kysyä, jos asia kiinnostaa enemmänkin.