Missä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut voisi suorittaa kirjastoalaan liittyvät opinnot ikään kuin täydennyskoulutuksena tai siis siten, että olemassa…

Kysytty

Missä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut voisi suorittaa kirjastoalaan liittyvät opinnot ikään kuin täydennyskoulutuksena tai siis siten, että olemassa oleva tutkinto otetaan huomioon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastolain ja –asetuksen mukaan yleisten kirjastojen henkilöstöstä vähintään kahdelta kolmasosalta vaaditaan korkeakoulututkinto, opistotutkinto tai ammatillinen perustutkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 20 opintoviikon laajuiset kirjasto- ja informaatioalan aine- tai ammatilliset opinnot. Edellä mainitun vaatimuksen täyttää myös informaatio- ja kirjastopalvelualan ammattitutkinto.

Kunnan kirjasto- ja tietopalveluista vastaavalta henkilöltä vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa suoritettu vähintään 35 opintoviikon laajuiset kirjasto- ja informaatioalan aine- tai ammatilliset opinnot. Asetuksella nro 513/13.6.2001 säädettiin, että kirjastolaitoksesta vastaavalla voi ylemmän korkeakoulututkinnon lisäksi olla myös ammattikorkeakoulussa suoritetut ammatilliset vähintään 35 opintoviikon mukaiset opinnot:
http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/?lang=fi

Hyvä kooste alan koulutuksesta löytyy täältä:
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_ko…
Kaaviosta löytyvät myös paikat ja tavat tutkinnon täydentämiseen pätevyyden saamiseksi.

Kirjastoalan oppilaitosten sivuille pääsee tästä:
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/opiskelu/