Olen valmistunut vuonna 1992 pianonsoitonopettajaksi. Jos täydennän tutkintoni ammattikorkeakoulututkinnoksi ja suoritan lisäksi (n. 35 ov / 60 op?)…

Kysytty

Hei, olen valmistunut vuonna 1992 pianonsoitonopettajaksi. Jos täydennän tutkintoni ammattikorkeakoulututkinnoksi ja suoritan lisäksi (n. 35 ov / 60 op?) kirjastoalan (informaatiotutkimuksen) opintoja, saanko kirjastonhoitajan pätevyyden? Kuinka paljon täydentäviä opintoja vaaditaan? Pärjääköhän tällä yhdistelmällä kirjastoalan työmarkkinoilla?

Olen suorittanut Keravan ammattiopistossa liiketalous- ja kirjastoalan merkonomitutkinnon. Voiko näitä opintoja sisällyttää em. täydentäviin opintoihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kelpoisuuden tuo mm. "ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot." Koulutus voi olla myös yliopistotasoinen, ammatillinen perustutkinto tai ammattitutkinto. Tähän liittyvä Valtioneuvoston asetus (kirjastoasetuksen 4 §:n muuttamisesta, annettu 17. joulukuuta 2009) löytyy täältä:

http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_ko…

Varsinaisesti mikään koulutustaso ei valmista kirjastonhoitajia tai –virkailijoita. Yhtenäisiä koulutusalan nimikkeitä ei ole, ja työhönottaja päättää, millä nimekkeellä henkilö otetaan työhön. Lisätietoa täältä:

http://www.minedu.fi/export/s...esta.ppt