Millaisen koulutuksen tarvitsee, että pääsee kirjastonhoitajaksi?

Kysytty

Millaisen koulutuksen tarvitsee, että pääsee kirjastonhoitajaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot.fi-sivustolle on koottu linkit kirjastoalan koulutusta antaville oppilaitoksille:

https://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/opiskelu/

Kirjastolaissa lukee henkilökunnan koulutuksista ja pätevyydestä näin:
17 §

Osaaminen ja johtaminen

Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jollei tehtävän luonteesta muuta johdu.

Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan.

Koulutusta on yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa sekä opistoissa. Kirjastonhoitajan tehtäviä hoitavalta edellytetään useimmiten työpaikkailmoituksissa korkeakoulu- tai ammattikorkeakouluopintoja, kirjastovirkailijan hakuilmoituksissa mainitaan ammatillinen perustutkinto. Avoimia työpaikkoja voi selailla Kirjastot.fi:ssä, https://www.kirjastot.fi/koulutus-ja-tyopaikat/avoimet-tyopaikat.

68 ääntä

Kommentit

Minulla on jo korkeakoulututkinto pääaineena historia. Mitä opintoja pitäisi käydä että saisin kirjastonhoitajan tutkinnon.

Tietoa kirjastoalan koulutuksesta löytyy Opetus- ja kulttuuriministeriön sivulta, http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/?lang=fi
Kirjastonhoitajalta vaadittava koulutus on yliopisto- tai ammattikorkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen pituiset informaatioalan aineopinnot.
Toimitus

Valmistun pian kulttuurituottajaksi ammattikorkeasta, jos hoidan tähän kylkeen vielä 60op laajuiset informaatioalan aineopinnot onko minulla mahdollisuus hakea ja toivos tulevani valituksi kirjastoon?

Työhausta täsmennys:

Kirjastovirkailijan kelpoisuusvaatimuksena on Kvtesin mukaan soveltuva ammatillinen perustutkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu 35 ov:n / 60 op:n laajuiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot tai tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto.