Haluaisin kysellä, missä ja mitä tarvitsee opiskella jotta pääsisi "kirjastontädiksi"? Ja mikä mahtaa olla oikea ammattinimike tälle? (kirjastonhoitaja?)

Kysytty

Haluaisin kysellä, missä ja mitä tarvitsee opiskella jotta pääsisi "kirjastontädiksi"? Ja mikä mahtaa olla oikea ammattinimike tälle? (kirjastonhoitaja?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoammattilaiset toimivat useilla eri nimikkeillä riippuen koulutuksesta ja työstä. Informaatikko, kirjastonhoitaja, erikoiskirjastonhoitaja ovat korkeakouluopinnot suorittaneita, kirjastovirkailija, erikoiskirjastovirkailija opistotason koulutuksen tai ammattitutkinnon suorittaneita. Lisäksi käytössä saattaa olla vielä muitakin nimikkeitä (esim. tietopalveluvirkailija).
Kirjastoalan koulutuksesta on tietoa Kirjastot.fi:n kirjastoammattilaisten kanavalla, kohdassa Koulutus ja opiskelu, http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/opiskelu/ .