Otsikko
Suomi24-sarjakuvasivulla on käyty kipakkaa keskustelua Lucky Luke -sarjakuvan koiran Rantanplanin rodusta. Muistan lukeneeni kauan sitten sarjan, josta kävi…

Kysytty

Suomi24-sarjakuvasivulla on käyty kipakkaa keskustelua Lucky Luke -sarjakuvan koiran Rantanplanin rodusta. Muistan lukeneeni kauan sitten sarjan, josta kävi ilmi, että se on saksanpaimenkoira. Schäfer tuntuisi loogiselta siksikin, että sen esikuvakin, Rin-Tin-Tin oli sellainen. En löydä kuitenkaan tuota sarjaa enää mistään. Löytyisikö se jostakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rantanplanin taustaa käsitellään ainakin Lucky Luke -albumissa Daltonit pääsevät hoitoon (Otava 1977). Sen mukaan tämä lännen tyhmin koira olisi monirotuinen: sen itsensä kertoman mukaan "isällä oli pitkä punamusta turkki" ja äiti oli "pieni ja karvaton". Myöhemmin Rantanplan muistelee pikkuveljensä olleen "tosiaan perheen ensimmäinen kiinanpalatsikoira", joten ilmeisesti geenipooli oli varsin kirjava.

Ranskankielisen Wikipedian mukaan (http://fr.wikipedia.org/wiki/Rantanplan) Rantanplan olisi saksanpaimenkoiran ja vinttikoiran risteytys, mutta tiedon alkuperää ei mainita. Pienikokoisia ja niukkaturkkisia vinttikoiria on toki olemassa, joten ehkäpä tämä päätelmä on tehty noiden Rantanplanin omien muistelmien pohjalta. Dargaud-kustantamon Lucky Luke -sivuston hahmoesittelyssä Rantanplanin rodusta ei ole mitään mainintaa(http://www.lucky-luke.com/fr/les-personnages.php).

2 ääntä

Kommentit

Entäs jos se on malinois? Nykyäänhän kuuluu jenkeissä olevan muotia ottaa koirakseen malinois, koska se on sotakoirana tunnettu rotu ja kovaluonteinen, mutta ilmeisesti monet, jotka innostuvat siitä, eivät osaa kouluttaa sitä eivätkä ymmärrä, että isot koirat tarvitsevat paljon liikuntaa ja selkeän johtajan,