Sukututkimukseni johdatti minut Östersundiin; henkilö, jota etsin on matkustanut Suomesta lehtitietojen mukaan kesäkuussa 1891 sinne ja majoittui Hotel…

Kysytty

Sukututkimukseni johdatti minut Östersundiin; henkilö, jota etsin on matkustanut Suomesta lehtitietojen mukaan kesäkuussa 1891 sinne ja majoittui Hotel Grandissa. Miksi, tai mikä, on vetänyt ihmisiä tuona aikana Östersundiin, kauas Tukholmasta. Ei kai sinne mennyt ees rautatietä? Hotelli tuntui muutenkin olevan täynnä kansainvälistä väkeä Amerikkaa myöten.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Östersundista tuolta ajalta olemme saaneet tähän mennessä kaivettua tällaista tietoa.

Östersundissa oli rautatieasema jo 1880 (alla linkki kuvaan asemarakennuksesta) ja rautatien myötä Jämtlannista tuli turistien suosima paikka

(https://digitaltmuseum.se/021018105308/jarnvagsstationen-i-ostersund-1880)

Mörsilin parantola (Mörsils sanatorium) aloitti toimintansa (n. 60 kilometriä Östersundista, vesireitti Storsjö-järven yli lienee ollut nopein reitti). Tosin terveitä tämä tuskin houkutteli paikkakunnalle.

Lisätietoa Östersundista tuolta ajalta löytyy tästä:

https://www.jamtli.com/wp-content/uploads/2022/05/1895-Torget_1_Inlasning-aktorer.pdf

Lisäksi Gregorie marknad (markkinat) veti tuolloin n. 2000 asukkaan kuntaan 5000 kävijää, tosin tämä pidettiin (ja pidetään edelleen) maaliskuun alussa, joten kesäkuussa paikalle matkannut ei tästä syystä voinut saapua paikalle.

Östersund sijaitsee Storsjön rannalla ja järvellä on oma järvihirviö (https://fi.wikipedia.org/wiki/Storsj%C3%B6nin_hirvi%C3%B6). Ensimmäiset havainnot jo 1635, mutta 1894 perustettiin yhtiö olennon vangitsemiseksi, mutta tämäkin saavutti huomiota ulkomaita myöten ja Suomenkin lehdissä (Kansalliskirjaston digitoidut sanomalehdet) kirjoitettiin asiasta, mutta vasta 1894 eteenpäin.

1880-luvulta eteenpäin Jämtlannissa ja Östersundissa vaikutti Good templars -liike joka liittyi kansainväliseen raittiusliikkeeseen. Tämäkään tuskin suoranaisesti liittyy asiaan, mutta on muuten aikakauteen liittyvä detalji.