Otsikko
Mistä löytäisin lapinvöiden/helavöiden, nahkavöiden/tuppivöiden historiaa?

Kysytty

mistä löytäisin lapinvöiden/helavöiden, nahkavöiden/tuppivöiden historiaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapin maakuntakirjaston vastaus:
Meillä on aiheeseesi liityen esim. seuraavaa aineistoa:
Itkonen: Suomen lappalaiset osa 1 s. 360-363 (saamelaisten vöistä)

Tornionlaakson vsk. 1994 s. 271-286
aiheena: Saamelaisten vyöllispyörien taustaa (käsittelee heloja ja vöitä)

Kongressijulkaisu: Suomen varhaishistoria, Tornion kongressi 14-16.6 1991
esitelmät:referaatit
sisältää aiheen: Suomen vyötärön kerralliset saamalaiset (Julku, Kyösti)

Lisäksi löytyy vöiden nauhojen ja paulojen (myös poronnahkavöiden ja -nauhojen)
käsityöperinteestä ja malleista.
Esim. Näkkäläjärvi, Inga: Cuodinduodji ja Saamelaisten perinnekäsitöitä (sisältyy Saamelaispaketti julkaisuun)

Tätä aineistoa voit saada meilta kaukolainaksi.
Ota lisäksi yhteys saamelaiskirjastonhoitajaamme Irene Piippolaan, hän voi täydentää hakuani. Puh. 3222493.