Mikä ammatti/arvo on puusniekka? Tuli esille sukua tutkiessa.

Kysytty

Mikä ammatti/arvo on puusniekka?
Tuli esille sukua tutkiessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä Nykysuomen sanakirja että Suomen sanojen alkuperä -teokset määrittelevät "puusniekan" taikka "puuskan" jotakuinkin näin: leskivaimon kotiinsa naima mies, (harvemmin leskimiehen kotiinsa naima vaimo), kotivävy, isäpuoli; mies, joka saa osan talosta naimalla lesken.

67 ääntä

Kommentit

Loinen, elätti, suojatti, rakastaja, huijari, EVP = elää vaimonsa palkalla. Henkilö, joka dändeillen ja keikaroiden hurmaa kohteensa, ja anastaa avioitumalla lesken omaisuuden. Isäntä kuoli, ja piikaleski jäi hoitamaan taloutta, ja otti rengin puusniekakseen! Onni onnettomuudessa piikaleskellä ja rengillä. Yleistä Raja-Karjalassa.

Muistan isäni käyttäneen tätä puusniekkaa

Opinhan taas yhden mielenkiintoisen sanan. Sellaista on sukututkimus.

Liettuan kielessä esiintyy sanapääte -nieks, joka merkitsee tekijää; esiintyy myös muodossa -inieks. Veikkaan että esim. meillä käytetty sanapääte "niekka" on saanut alkunsa tuolta Liettuasta.

Enpä sitten kuitenkaan osaa yhdistää tuota niekkaa alkuosaan "puus"; niin että mitä alaa puusniekka varsinaisesti edustaa. Soittoniekka on taitava soittaja, mitä tekemistä sitten on "puus"?