Löytyykö kirjallista materiaalia alumiinisesta maitokannusta, sellaisesta jota käytettiin aikoinaan tinkimaidon ja/tai irtomaidon kuljetukseen ja säilytykseen?…

Kysytty

Löytyykö kirjallista materiaalia alumiinisesta maitokannusta, sellaisesta jota käytettiin aikoinaan tinkimaidon ja/tai irtomaidon kuljetukseen ja säilytykseen? Teen opintoihin liittyvää harjoitustyötä, jonka tukilähdemateriaali etsin. Olen käyttänyt Helkatietokantaa, kysellyt kansatieteenlaitokselta, selannut elinkeinoelämän keskusarkiston tietokantoja ja jututtanut ihmisiä. Ainoa julkaisu, joka hiukan liippaa läheltä on väitöskirja 'Maitolaiturilla'.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen HelMet-aineistohaulla voit etisä teoksia aiheen mukaan. Opastettu hakusivu on osoitteessa http://www.helmet.fi/search*fin/d . Hakusanalla "maitotalous" löytyy mm. seuraavat teokset. Maidon tie: Valio ja osuusmeijerijärjestö 1905-1980 / Kari Hokkanen ; [värikuvat: Kaius Hedenström]. Sata vuotta karjantarkkailua 1898-1998: mitä mittaat, sitä voit parantaa / [tekstit: Terhi Koivisto .. Juha Seppälä].

Helsingin kaupunginkirjaston keskuskirjavarastossa on myös Emäntälehti Martat alkaen vuodesta 1904 ja Kotiliesi vuodesta 1923. Tutkimalla näitä lehtiä saatat löytää mielenkiintoista materiaalia, irtomaidostahan luovutiin kaupoissa 1950-luvulla ja nykyinen muovitettu pahvitölkki tuli laajemmin käyttöön vasta 1970-luvulla.